Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Sůsedé

Jiný kraj, jiný mrav, anebo výhody soužití na dědině. Je fajn mít dobré sousedské vztahy, utužovat je. I když na to padne, flaša slivovice.
Jarní

Miluju svůj kraj, rodné Valašsko. Procházky po kopcích s psíma holkama, ty jsou vždycky natěšené a ochotné vyrazit kdykoliv ven. Ať vyjdeme na kterýkoliv kopeček, všude je nádherný výhled na ostatní kopce nebo do údolí. Tam leží naše vesnička. Lidé jsou tady pohostinní a ochotní kdykoliv pomoci. Sousedské vztahy jsou velmi dobré, když potřebujeme cokoliv opravit, nemusíme ani nikam daleko.

Často odpočívám, na dvorku s knížkou, kávou. Manžel se hrabe v záhonu, zahrada je jeho koníček. Ze sousední zahrádky slyším, souseda Frantu. ,,Jarošu, co děláš? Polez na pivo, mám vychlazené.“ Nejdu, eště mosím nasýsnůť do skleníka.“ Odpovídá manžel. Z vedlejší zahrady slyším jenom zabručení ,,Ty si baran.“ Čtu si dál, za pár minut. ,,Jarošu, potřebuju pomocť, pohnůť s fošňů!“  A můj manžel aniž by se zvedl ze záhonu, kde dřepí, odpovídá. ,,Šak ti pravím, že nechcu pivo ani kalíška.“ František se nedá odbýt. ,,Nebuď baran, vem tvoju, naleju jí pohárek vína, když pivo nepije." No můžete odmítnout, v zájmu dobrých sousedských vztahů? Nemůžete. Přiberu klobásy a jdeme relaxovat k sůsedovi, stejný relax jako courání po kopcích. Však Franta je zedník, pomůže kdykoliv. My zase jinak, zrovna včera jsem mu dala mast na vyvrtnutý kotník, přece s takovou prkotinou nepoletí k doktorovi, že? Dneska už běhá se sekačkou, nevím jestli zabrala mast, či slivovice.

Při přestavbě kuchyně pomohli sousedé v okolí. Stolař nám udělal kuchyňskou linku na míru. Domluvil spotřebiče u dalšího souseda za výborné ceny. Všechno zařídili, dovezli, zabudovali. Jiný pomohl s rozvodem elektriky, světel. Kamarád Jarek ochotně poradil, co s plísní na jedné ze zdí, a když už šel okolo, tak mi tu kuchyň rovnou vymaloval. Měl to za chvilku, je opravdu profík. Nemusela jsem, nic drhnout, nikde ani kapička. Všechno probíhá v klídku, pohodě. U nás se vždycky najde něco dobrého k jídlu i pití. Posezení s těmito přáteli je vždycky příjemné. Každý si přihodí nějakou historku, je plno smíchu.

Já třeba tu, jak mě v noci vzbudil manželův křik. Rozsvítím lampičku. Manžel sedí, hlavu mokrou, z vlasů mu kape voda, na čele bouli, která roste do obřích rozměrů. Nevěřícně se dívám, co se mu mohlo stát v posteli takového, aby vypadal jak vodník. Na zemi se válí masivní sklenice s tlustým dnem. Začíná mí svítat. Tu sklenici si dává uprostřed poličky čela postele. No začíná, se mi vybavovat sen, který se mi zdál těsně, než mně vzbudil jeho výkřik. Pasu stádo krav a ty se zjančí a valí přímo na mně, těžko takové stádo zastavíte, ale já to zkouším, zvedu ruce nad hlavu a divoce mávám. No já je zvedla, nejen ve snu, ale opravdu, nabrala jsem sklenici s vodou a…..Chudák můj malý, málem jsem ho zabila ve spánku. No nedá se nesmát, už se chechtá i on. Hrč jsme zatlačili zmrzlou zeleninou a jede se dál, jenom skleničku si dává na svoji stranu, pro jistotu.

Chováme prasátka, patří k ním i porážka. Nemám ji ráda. Jednou mně upoutal kouř ze dvora. Nahlédnu z okna, tam soused Mirek, topí pod kotlem. Otevřu okno, co dělá, a on odpovídá. ,,No prasátko si zlomilo nohu, Jarek jel pro řezníka, tak já už topím. Tož tak to u nás někdy chodí, že i soused ví kolikrát více než já, co se u nás doma děje. Mirek byl príma soused, bohužel už tu s námi není. Když se chystala zabijačka, brousil nože. Staral se o naše naložené maso na uzení, které odpočívalo v jeho sklepě. A nakonec ho i vyudil v jeho poctivé udírně. Dostal malou odměnu, ale o to mu nešlo, prostě byl spokojený, že mohl pomoci. Často na něho se všemi sousedy vzpomínáme. A tak si tady v naší valašské dědince pospolu žijeme. Vám všem čtenářům přeji stejné sousedy a pohodový den.

 

Autor: Dana Adámková | pátek 12.5.2017 12:55 | karma článku: 25,25 | přečteno: 792x
  • Další články autora

Dana Adámková

Jak jsem k titulu přišla

V naprosté tmě jsme téměř narazily na další osobu, o které jsme neměly tušení. Mladíka jsme se trochu lekly. Koho také čekat uprostřed noci ve tmě u hřbitova.

6.10.2023 v 15:32 | Karma: 16,47 | Přečteno: 467x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Kde máš sestry

A najednou tam zůstal sám, největší, smutný bez spolužáků. A začala hra na schovávanou. Bohužel jsem měla babu.

5.9.2023 v 16:27 | Karma: 16,32 | Přečteno: 374x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Přiškrcený doktor

Najednou se objevil anděl. Lidský anděl sestřička, kterou jsem znala. Chytla mě za ruce a říká: „Miminko zůstalo v blbém místě. Musíš se hodně snažit, musí rychle ven.“

19.4.2023 v 14:43 | Karma: 20,96 | Přečteno: 575x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Maruška nebo Věruška

Skočíme si na Marušku, nebo Věrušku? U nás v dědině je možné všecko. Nad „dědinú“ se pyšní krásná rozhledna Maruška. Je to výletní místo turistů aj domorodců.

18.3.2023 v 23:24 | Karma: 18,61 | Přečteno: 329x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Královna jsem já

I když jsem maličká, nejmenší z rodiny, můžu všechny zachránit, před pohromou. Nastěhovala se k nám nová rodina, nikdo ji v domě nechce.

18.1.2023 v 6:00 | Karma: 20,21 | Přečteno: 589x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:25

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat

Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...

  • Počet článků 125
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 584x
Nikdy mě nenapadlo, jak bude těžké, o sobě něco napsat. Líp mi jde psát o zvířatech, zážitky s nimi. Ať už veselé nebo smutné. Určitě by byl život, bez  zvířat chudší. Aspoň ten můj. Psaní je můj oddych, funguje moc dobře. Stejně jako fotografování. 

Seznam rubrik