Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vítej telátko

Jen tak si písknout. Ano, pískám na kravičky, když chci, aby z čekárny odkráčely do dojírny. Pískám na ně, když chci, aby naopak dojírnu opustily. Používám i slova, ale pískání je lepší.
Čáp a tele

Budík zvoní před pátou. Mám pocit, že jsem ještě ani neusnula, jen pár hodin odpočinku. Před chvilkou jsem přišla z odpolední. Bylo vedro, mouchy kousaly kravky, ony zase kopaly po dojících strojích. A občas i po mých rukou. Lehám zbitá, abych vzápětí vstávala do dalšího pracovního procesu. Dneska k telátkům. I tak vypadá nepřetržitý provoz.

No nic, Danuško, zpět do gumáků, však zítra budeš mít volno. Povzbuzuju se.

Hned vím, že je tam telátko. Konejšivý zvuk poznám, takové mateřské broukání. Hm, dneska dobré zjišťuji, jedna  kravička otelená večer, druhá před chvílí. Pozoruju, jak pečuje o své dítě, strakaté stejně jako ona.

Není čas na postávání, proběhnu porodnu. Klid, no, sláva. Pospíchám k telátkům. Vozík s ohřátým mlékem pro telátka je připravený. Voňavou snídani telátkům přichystaly holky na ranní směně. Těm začala směna o dvě hodiny dříve než dneska mně. Pozdravím kolegyně na dojírně a pustím se do práce.

Nejdřív si musím připravit kyblíčky, Do kterých mléko budu dávkovat. Doteď je v nich voda na pití. Kyblíky jsou v ohrádkách u každého telátka. Vyleju vodu a vrátím zpět do kroužků.

Některé si pověsím. U telátek, které mléko nemůžou, dostávají lék na průjem, směs solí a minerálů. Další sorta jsou novorozenci, ti dostávají mléko od svých maminek po dobu pěti dnů. Toto mléko se jmenuje kolostrum-mlezivo. Je husté a nepostradatelné pro strakatá miminka. Mlezivo je nezbytné pro každého novorozeného savce.

Konečně můžu vyjet s vozíkem a napojit hladové špunty. Netrpělivě mi strkají hlavy do kýblů. Dá práci mléko nalít bez toho, abych nezbedy nepolila. Těší mě, když vidím, jak všechny dychtivě pijí a vrtí ocásky. Super, žádný marod. Snažím se pracovat rychle, neboť mimina i marodi se ozývají. Mlezivo se ohřívá, a tak zatím plním barel s živou vodou a spěchám k marůdkům. Pijí stejně lačně jak ostatní. To je znamení, že jsou v pořádku a že je léčba úspěšná.

S miminky je to těžší, učí se pít z kýblíku. Některým to jde rychleji, jiným pomalu. Hlavně býčky dá větší práci přesvědčit, že je třeba hlavu sklopit do kýblíku. Pořád zvedají hlavu a instinktivně hledají vemeno. No chlapi.Jeden prcek, pije hodně špatně, chybí mu dech. Při porodu si loklo plodové vody. Antibiotika, trpělivost, mlezivo, brzo pomohou, a tak i toto mládě bude brzy fit. Všem naleju čistou vodu do kýblíků.

Nastal čas běžet do školky, tam jsou telátka po skupinách ve velkých ohradách. Tady už jsou na seně a granulích. Rozvíjí se jim předžaludky, mléko už nepotřebují. Když jim sypu do korýtek vítají mě, a některé občas zatáhne za rukáv. Dneska mají smůlu, je vedro už od rána, krátký rukáv je na místě. Všichni vypadají zdravě, tak se můžu pustit do stlaní. Školkáčům nastele stájník, má na to stroj. Prckům musím nastlat sama, takže vidle do ruky a jedu.

Šmoulové poskakují s plnými bříšky a stěžují mi práci. Chce to obratnost, vhodit trs slámy do boudičky a dávat pozor na nezbedy.

Už se vidím u kávy, potřebuju dopink.

Konečně dám si pauzu a je tu snídaně i pro mě. Usrkuju kávu a snažím se vydechnout. Klid netrvá dlouho.  „Dano telíme“

Okem shlédnu velkou starou krávu. „Jo, to půjde snadno.“ Z mé úvahy mě vytrhne stájník Martin. Je úzká a tele jde zadkem. Ach jo. Žádná tragédie, ale malá komplikace ano. Porodní provázky kloužou po malých nožkách, musíme je upevnit znovu. Martinovi to jde ztěžka, malé nožky vklouzávají zpět do bezpečí.

Tady mám velkou výhodu, mám malé ruce. A možná i víc zkušeností. Nicméně Martin se nedá a podařilo se. Jak bude kravička tlačit, tele musí rychle ven. Při porodu zadečkem si často „chlpne.“ Pupečník se přetrhne, když je hlava ještě uvnitř a tele se chce nadechnout. Podařilo se to rychle, babuška spolupracovala. Hned se točí po miminku a masíruje mu hrudník, já mu čistím nozdry. Sláva, nadechuje se.

Vnímám zpěv novopečené mámy, vůni novorozence i dezinfekci, kterou jsme ošetřili pupík. Kravka dostává posilující nápoj, do kterého se žíznivě pustí. To je fajn. Tele musí dostat co nejdřív mlezivo, jenže toto musím nechat chvilku déle odpočívat, než chytne dech. Mámu cvrnknu do konve, abych ho měla čím napojit, až se rozdýchá. Ještě upevním modrý pásek na nohu mámy, značící, že je otelená, Červený dostane, až se zčistí, ten také signalizuje, že se musí tři dny dojit jen málo. Mléčko dostane telátko.

Nechám je spolu a jdu pokračovat. Zbývá mi vyčistit prckům výběhy a nasypat granulky. Začíná být vedro. Takže chladná káva není až tak špatná.

Konečně hotovo, dneska je sobota. Takže mi ještě zbývá umýt šatny... A jéje tady se někdo chystá k porodu, nervózní prvotelka se točí, přešlapuje. Daří se mi ji přehnat do porodního boxu. Sousední dvojice ji rozruší, chce cizí tele pro sebe. Je potíž zjistit, jak je daleko s porodem a jestli je vše v pořádku.

Už jsem na směně sama a mladá kráva mi vyplašeně uniká. Nepomohlo, ani když jsem odešla. Neuklidnila se.  Volám domů a prosím manžela o pomoc. Je u mě během chviličky, podaří se mu divošku uvázat. Už byl nejvyšší čas. Pomoc chlapské ruky se hodí a malý bobek se brzy kroutí na slámě.

Už jsem vás svým povídáním unavila, tak jo, já jen umyju šatny, hned jak napojím toto nové mimi. Potom si skočím na oběd a hurá zpátky. Na odpolední krmení. Ještě že mám zítra volno.

 

Stejně je to hezká práce, i když občas bere dech.

hrnečky

 

Autor: Dana Adámková | neděle 30.7.2017 19:08 | karma článku: 23,14 | přečteno: 645x
  • Další články autora

Dana Adámková

Jak jsem k titulu přišla

V naprosté tmě jsme téměř narazily na další osobu, o které jsme neměly tušení. Mladíka jsme se trochu lekly. Koho také čekat uprostřed noci ve tmě u hřbitova.

6.10.2023 v 15:32 | Karma: 16,47 | Přečteno: 467x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Kde máš sestry

A najednou tam zůstal sám, největší, smutný bez spolužáků. A začala hra na schovávanou. Bohužel jsem měla babu.

5.9.2023 v 16:27 | Karma: 16,32 | Přečteno: 374x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Přiškrcený doktor

Najednou se objevil anděl. Lidský anděl sestřička, kterou jsem znala. Chytla mě za ruce a říká: „Miminko zůstalo v blbém místě. Musíš se hodně snažit, musí rychle ven.“

19.4.2023 v 14:43 | Karma: 20,96 | Přečteno: 575x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Maruška nebo Věruška

Skočíme si na Marušku, nebo Věrušku? U nás v dědině je možné všecko. Nad „dědinú“ se pyšní krásná rozhledna Maruška. Je to výletní místo turistů aj domorodců.

18.3.2023 v 23:24 | Karma: 18,61 | Přečteno: 329x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Královna jsem já

I když jsem maličká, nejmenší z rodiny, můžu všechny zachránit, před pohromou. Nastěhovala se k nám nová rodina, nikdo ji v domě nechce.

18.1.2023 v 6:00 | Karma: 20,21 | Přečteno: 589x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Největší hrozbou je ruský imperialismus, řekl Lipavský v Budapešti

26. dubna 2024  11:05,  aktualizováno  11:44

Český ministr Jan Lipavský na setkání se svým maďarským protějškem Péterem Szijjártóem uvedl, že...

Danko dostal za nabouraný semafor pokutu a zákaz řízení. A šel zametat

26. dubna 2024,  aktualizováno  11:26

Předseda Slovenské národní strany (SNS) Andrej Danko oznámil, že dostal pokutu 900 eur (zhruba 22...

Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch

26. dubna 2024  5:42,  aktualizováno  11:11

Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...

Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou

26. dubna 2024  10:37

Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 125
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 584x
Nikdy mě nenapadlo, jak bude těžké, o sobě něco napsat. Líp mi jde psát o zvířatech, zážitky s nimi. Ať už veselé nebo smutné. Určitě by byl život, bez  zvířat chudší. Aspoň ten můj. Psaní je můj oddych, funguje moc dobře. Stejně jako fotografování. 

Seznam rubrik