Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Adventní jízda

Dámská jízda. Co si pod tím vlastně přestavit? Bujarý večírek, nebo návštěva baru, tančírny? Ani nevím, ale my se na jednu takovou dámskou jízdu chystaly. Cíl byla Praha.
Vltava

Sestra mi s nadšením oznámila termín, kdy na tuto akci vyrážíme. Představa velkoměsta mě děsila. Plno lidí, zvlášť v tomto adventním čase. Bude to utrpení, stačí mi vyrazit do našeho malého města. Vždycky se vrátím s migrénou. Město není pro mne.

Jenže, protiklad je, že strávím čas s milými lidmi. Dcerami, sestrami, neteřemi a také s nejlepší kamarádkou. Naše výprava na matičku Prahu čítá devět lidí, tedy baby.

Všichni se moc těšili na vánoční atmosféru. Já se těšila z toho, že oni se těší.

Neteř Katka za pomoci svého muže zajistila ubytování, jízdenku vlakem s místenkou. Sestra Olga byla vybavena mapou. Ostatní dobrou náladou, a mohlo se vyrazit.

Cesta vlakem byla v pohodě, klídku. Abychom potom venku nezmrzly,  doplnily energii, tak to jistily fernetem. Malinký zádrhel, sestra nemohla najít červeně zaznačené místo na mapě. Místo noclehu. Také nápad značit to červeně, půlka mapy byla červená.

Moje mladší dcerka ač valach jak poleno, přece jenom pochytila spoustu věcí za dobu, co studuje v Brně. Nás uklidnila, nic se nebojte, navigace nám to jistí. Trochu jsem se bála, vzpomínka na cestu po Slovensku pomocí navigace se mi vybavila, a ne v dobrém.

Takže to vypadalo tak, že Renča ač vzrůstem skoro nejmenší, když nepočítám devítileté neteře, byla v čele naší výpravy s mobilem v ruce. Sestra Olga hned za ní s vlající mapou, na ni přilepená neteř Katka, ta hlídala jak údaje z mapy, tak Renču. My ostatní jsme tak trochu klusaly za nimi. Moje kamarádka Vladka, zasloužilá babička, nespustila oči z našich nejmladších členů posádky, Dášenky a Ivanky. Já se  držela strakaté čepice, červené bundy a Renčina batohu, ze kterého ji vlály popruhy, naštěstí dost dlouhé, v tlačenici jsem se jich držela. Myslím, že jsme v pohodě splynuly v davu.

Z počátku jsem se cítila dost podivně v záplavě lidí na Staromáku. Ale pocit, že jsme pořádná tlupa, mě nakonec uklidnil. Měly jsme štěstí, zrovna bil Orloj. Nádhera, jenom ten dav za mnou kazil atmosféru, ale nakonec kdybych tam stála sama, asi by to bylo divnější.

Karlův most, paráda, atmosféru jsem nasávala všemi smysly a možná ke klidu pomohl i vánoční punč. Pomalu mi docházelo, že pokud jste kdekoliv s milovanými lidmi, je to fajn, a co na tom, že je tam plno cizích lidí, kteří mi normálně nahánějí hrůzu….

A byla tu první hláška malých neteří. „Jééé, mamíí, sněžííí!“

„Jejda Ivanko, schovej ten jazyk, to nesněží, to je popel z cigarety.“

Další perlička. „Mamí, já jsem myslela, že v Praze se mluví česky.“ Rychle odpovídám za sestru. „No to jsem si, Dášenko, myslela také.“

Renča, dosud abstinentka, se dožadovala dalšího doplnění kalorií v podobě fernetu. To navigování jí ubralo hodně sil, ale vedla si statečně, sestra stále držela už poněkud namrzlou mapu.

Zbytek party jsou nepiči. Takže jsem se musela obětovat a dát si se sestrou a dcerou frťana. No velká oběť to nebyla, bylo mi zima. Tak co. U nás sa praví, že v zimě není dobré pit vodu, nebo hrozí zamrznutí.

Hurá na Pražský hrad. Ajeje schody, a ne málo. Zatímco ostatní, i malé holčičky na mně mávají z vršku, já popadající dech se usmívám a dělám, že je vše ok a jenom se kochám. Kdo by čekal v Praze takový krpál. Potkám žebráka, klečícího….moje úvahy se stočí spíše k jeho parťákovi. Pes spí tvrdě. Je zvyklý na ten ruch? Nebo je něčím omámený?

Netuším. Jsem zlý člověk, že je mi více líto němého společníka? Nechci nikoho odsuzovat, neznám osud.

Máme velké štěstí, chystá se střídaní stráže. Nečekala jsem, že to bude pro mě takový zážitek. To se nedá popsat, to musí člověk zažít.

Pod chrámem svatého Víta koštujeme medovinku. Pan stánkař nás upozorňuje na velké grády. Ovšem když mu prozradím, že jsme cérky z Valašska, zvyklé na slivovici, jenom se směje. „Tak to je v pohodě.“ Dokonce nám dal slevu.

Tma jako v pytli nám poskytuje výhled na část podvečerní Prahy. Chce to energii a tentokrát v podobě „Trdelníku“. Nemá chybu. Huby slepené, no chtělo by to večeři. Díky naší navigátorce nacházíme restauraci, která nám byla doporučena, ovšem ztrácíme Danču. Ani akční, čiperné holčičky ji nenašly. Ještě, že máme mobily.

Večerní Václavské náměstí má svoje kouzlo. Tam se mi moc líbí. Tak to je ona ta slavná socha. Nádhera. Opět dýchám z hluboka.

A jede se spinkat. Díky naší skvělé navigátorce se orientujeme i v metru. Sestra konečně složila mapu. Holky mají nápad. Máme čas i jízdenku, odvezeme se metrem dál.

Jen to ne! Trpím a očima provrtávám šachtu na povrch země. Jsou solidární a opouštíme cílenou stanici.

Ubytování bylo nádherné a luxusní. Po tolika zážitcích a kilometrech padáme na hubu. A zítra nás čekají další zážitky, a cesta domů. Mise Praha splnil svůj účel, jsem sice unavená, ale přitom mám čistou hlavu. Kdo se bojí, nesmí do lesa? Už vím, že s lidmi, kteří jsou nám milí a blízcí, není problém, vyrazit kamkoliv.

Do víru velkoměsta
Večerní
Výlet
Karlův most
Praha
Podvečer
Někdy příště

 

Autor: Dana Adámková | pondělí 18.12.2017 21:43 | karma článku: 18,06 | přečteno: 363x
  • Další články autora

Dana Adámková

Jak jsem k titulu přišla

V naprosté tmě jsme téměř narazily na další osobu, o které jsme neměly tušení. Mladíka jsme se trochu lekly. Koho také čekat uprostřed noci ve tmě u hřbitova.

6.10.2023 v 15:32 | Karma: 16,47 | Přečteno: 467x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Kde máš sestry

A najednou tam zůstal sám, největší, smutný bez spolužáků. A začala hra na schovávanou. Bohužel jsem měla babu.

5.9.2023 v 16:27 | Karma: 16,32 | Přečteno: 374x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Přiškrcený doktor

Najednou se objevil anděl. Lidský anděl sestřička, kterou jsem znala. Chytla mě za ruce a říká: „Miminko zůstalo v blbém místě. Musíš se hodně snažit, musí rychle ven.“

19.4.2023 v 14:43 | Karma: 20,96 | Přečteno: 575x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Maruška nebo Věruška

Skočíme si na Marušku, nebo Věrušku? U nás v dědině je možné všecko. Nad „dědinú“ se pyšní krásná rozhledna Maruška. Je to výletní místo turistů aj domorodců.

18.3.2023 v 23:24 | Karma: 18,61 | Přečteno: 329x | Diskuse| Ostatní

Dana Adámková

Královna jsem já

I když jsem maličká, nejmenší z rodiny, můžu všechny zachránit, před pohromou. Nastěhovala se k nám nová rodina, nikdo ji v domě nechce.

18.1.2023 v 6:00 | Karma: 20,21 | Přečteno: 589x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Místo do šrotu do opravny. Směrnice EU prodlouží záruku a zakážou „kazítka“

24. dubna 2024

Premium Do budoucna by měla být oprava rozbitých a porouchaných domácích spotřebičů jednodušší. A stejně...

Ignorovat, nebo demaskovat? Německá média řeší, jak informovat o AfD

24. dubna 2024

Premium Je to teď horké téma. Německá mainstreamová média stojí před volbou, nakolik a jakým způsobem...

Šibal z Prahy podmázl průvodčího, s Lorenovou v negližé předběhl konkurenci

24. dubna 2024

Seriál Byla teprve na začátku kariéry, ale fotografové na ni už stáli fronty. Snímek mladičké Sophie...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

  • Počet článků 125
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 584x
Nikdy mě nenapadlo, jak bude těžké, o sobě něco napsat. Líp mi jde psát o zvířatech, zážitky s nimi. Ať už veselé nebo smutné. Určitě by byl život, bez  zvířat chudší. Aspoň ten můj. Psaní je můj oddych, funguje moc dobře. Stejně jako fotografování. 

Seznam rubrik